Saturday, February 14, 2009

ולנטיין בעולם






ולנטיין בעולם: אפילו באיראן התאהבו ביום הזה

ברחבי העולם ציינו את יום האהבה ("ולנטיין"). בפיליפינים נישאו 390 זוגות בו-זמנית. באיראן, כך מתברר, היום זכה להצלחה. צעירים הנמנעים מקשר עם בנות המין השני, מוצאים פתח לקשרים חדשים. תמונות מחיי אהבה

דודי כהן והסוכנויות

פורסם: 15.02.09, 00:56

איראן מצטיירת כמדינה לוחמנית הנשלטת על ידי אנשי הדת ביד רמה. במדינה השיעית, שבה יש 65 ימי אבל בשנה, יום האהבה זוכה להצלחה רבה, בעיקר בקרב הצעירים שמייחלים לעתיד טוב יותר. כולם באיראן מכירים את יום האהבה, גם אם לא תמיד הם יודעים לבטא את השם "ולנטיין" בהצלחה.

אתר האינטרט האיראני "פרארו" דיווח לרגל חג האהבה מספר סיבות שלדעת פסיכולוגים עשויות להסביר את התופעה. על פי הדיווח, לאחר ראש השנה הפרסי, הנוֹרוּז, האיראנים שולחים הכי הרבה כרטיסי ברכה ומתנות זה לזה ביום האהבה.


פסיכולוגים איראנים מסבירים כי בשל סיבות תרבותיות, צעירים מקומיים אינם מסוגלים לפתוח בקלות בשיחה עם בנות המין השני. לכן, יום האהבה מהווה הזדמנות מצוינת לפתוח בקשרים חדשים. יתרה מזאת, מסבירים המומחים, בחברה שבה מתייחסים לקשר בין גבר לאשה בהססנות, יום האהבה הוא עוד צעד בדרך להכרה רשמית ביחסים כאלה.

ד"ר שרה שריעתי, סוציולוגית מאוניברסיטת טהרן, דנה ביחס של האיראנים הצעירים לוולנטיין והתלהבותם הגוברת אליו מדי שנה: "בחברה שלנו אין איזון בין מוות לחיים ובין צער לשמחה. כך קורה, שכאשר בחלונות הגבוהים לא נעשה דבר, העם מייצר שמחה בעצמו. כל חברה מלווה מחברות אחרות צרכים שאין לה מענה מקומי עבורם. תחילה זה קורה בחשאי ולאט לאט זה מוצא את המקום שלו".

קיימות סיבות נוספות להצלחה של החג הנוצרי באיראן, אמרה ד"ר שריעתי: "האהבה בחברה שלנו היא טאבו. טבעי שהצעירים שומעים על חגים, מנהגים ותרבויות של מדינות אחרות באמצעות התקשורת של היום, כמו

לווין ואינטרנט, ושהם יחקו את מה שעונה על צרכיהם. חיקוי זה הופך עם הזמן להרגל ואולי בעוד 50 שנה אף אחד לא יזכור מהיכן הגיע ולנטיין וכיצד הגיע לתרבות שלנו".

בעוד שהשלטונות באיראן אדישים לנושא, רשתות הטלויזיה בלווין המשדרות בשפה הפרסית עסקו בהרחבה ביום האהבה ובמחזורי המסחר של המתנות והמוצרים הקשורים ביום זה הגדלים משנה לשנה. בשנים האחרונות, מלבד מתנות, גרמה מהפכת הסלולר שחדרה למדינה למבול של מסרונים שנשלחים ביום הזה. חלקם בתבניות מיוחדות המועברות מאחד לשני, בדומה למכתבי שרשרת בדואר האלקטרוני.

390 זוגות התחתנו בו-זמנית

ברחבי העולם ציינו את חג האהבה במספר דרכים לא שגרתיות. 390 זוגות נישאו בצוותא בפיליפינים. זוג אחד ממנילה החליט לעשות את זה קצת אחרת ונישא מתחת למים, כחלק מקמפיין לעידוד התיירות בפארק הימי. זוג מתאילנד נתלה על חבל, בעודו מחזיק בתעודת הנישואין.

פעילים למען זכויות הומוסקסואלים ולסביות התאחדו ברחבי העולם כדי להעלות לתודעה הציבורית את סטטוס הנישואים החד-מיניים. בסנטיאגו צ'ילה נערכו חתונות ראווה סימבוליות בין זוגות חד-מיניים ובווינה נערך יום נשיקות שאורגן בידי ארגון אמנסטי הבינלאומי לזוגות חד-מיניים.

גם במזרח התיכון הורגשו החגיגות. ברמאללה ניתן היה למצוא בייגלה בצורת לב וגם בעזה נמצאה חנות לרומנטיקנים המנסים להתאושש מהמלחמה.

No comments: